og resten af Danmark
Ny politisk aftale om grøn færgefart i Danmark er netop sat i søen. Der er afsat 200 mill. til formålet. Hvilke planer har Skive kommunes Teknik- og Miljøudvalg?
Der er fokus på mulighederne for at elektrificere færgeruter, der nu sejler på diesel eller andet fossilt(sort) brændstof.
Færgen Branden-Fur er tillige med Sundsøre-Hvalpsund-overfarten Skive Kommunes 2 færgeruter. Færgen ”Mjølner”leverer en fremragende service for os i hverdagen med hyppige overfarter og ikke mindst en sejlplan, der dækker døgnet rundt. ”Mjølner” er vores nyeste færge og den sejler på biobrændstof.
Vores tidligere færge ”Sleipner” sejler på diesel, og bruges som reservefærge på andre Limfjordsforbindelser, når der her er behov for servicering/reparationer. Ifølge rapporten, som er grundlaget for den politiske aftale, forventer man en gennemsnitlig levetid for en færge på ca. 30 år.
Det er en tiltalende tanke, at konvertere driften fremover til at basere sig på elektricitet. Den dieseldrevne færge Sleipner er fra 1996, den ældste i vores del af Limfjorden .Så hvis der fortsat skal være den fleksibilitet der er i dag, atSleipner afløser ved behov, skal færgerne i så fald være indbyrdes kompatible.
Så der er mange spørgsmål, der trænger sig på:
Hvad er Skive Kommunes Teknik- og Miljøudvalgs planer for fremtidens færgefart?
Er der samarbejde med de andre kommuner der driver færgefart i Limfjorden?
Rapporten, som er udarbejdet i forbindelse med Grøn Færgefart aftalen analyserer ikke på Brint – eller Ammoniakteknologien, da den ikke for nuværende betragtes som rentabel og færdigudviklet.
I rapporten roses initiativet på Fur-færgen med biobrændstof, så vi er måske allerede på forkant.
Er elektrificeringsteknologien fuldt færdigudviklet? Nogle steder i landet har man indført batteridrevne færger. Er det løsningen for vores færger?
Hvordan skal der transporteres elektricitet i det omfang, som en færge af den størrelse, har brug for?
Kan man nå at oplade batterierne tilstrækkeligt hurtigt?
Hvilke energiforsyningsstrukturer skal etableres for at realisere en eventuel overgang til el-drift?
Hvor langt er udviklingen i GreenLab med nogle af de alternative teknologier med ammoniak og brint?
Det er spændende tider vi lever i. Deadline for 70% reduktion af CO2-udslip er 2030… og det er jo lige om lidt!
Mvh
Byrådskandidat for Skiveegnens Radikale
Ellen Bye Jensen
Madsbadvej 40
7884 Fur